Vanliga frågor

Hur gör jag ett uttag och vad kan jag göra när jag har loggat in? Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar det svar du söker är du välkommen att höra av dig till vår kundsupport.

Hur du kommer igång

ÄR WAIZER FÖR MIG?

Waizer är ett utmärkt alternativ för dig som vill spara mer eller lite bättre utan att du själv behöver bli en investeringsexpert. Vår tjänst bygger på egen forskning, vetenskap, lång erfarenhet och med oss får du hjälp med ditt sparande så att du får tid över till annat.

Vår tjänst är utvecklad så att den anpassar sig efter dina sparmål och preferenser, vilket gör att tjänsten passar bra i de flesta situationer och alltid ger dig en individuellt optimerad kapitalförvaltning.

Vanliga situationer där Waizer är ett utmärkt alternativ är bland annat när:

  • Du vill bygga upp en finansiell buffert.
  • Du vill spara till ditt barn eller barnbarn.
  • Du sparar för en större framtida utgift, t.ex. att renovera bostaden eller för att köpa en bil.
  • Du vill ha lite extra pengar som pensionär

Vad dina sparmål än är så hjälper Waizer dig att nå dem på ett smart och kostnadseffektivt sätt, så att du kan känna dig trygg i att ditt sparkapital är i goda händer.

Hur skapar jag ett konto?

Först behöver du en e-postadress och tillgång till BankID.

När du har registrerat dig via vår Skapa-konto sida så är nästa steg att konfigurera din spar-profil, vilket du gör genom att svara på ca 10 frågor. Vi använder sedan dina svar för att skapa din personliga investeringsstrategi som du godkänner genom att signera vårt förvaltningskontrakt. Sista steget i skapa-konto processen är att du öppnar ett Nordnet ISK som automatiskt kopplas ihop med ditt Waizer-konto.

Hela processen tar ca 5-10 minuter och du kan göra allting från din mobiltelefon eller dator dygnet runt. Efter att du har skapat ditt Waizer-konto behöver du bara göra din första insättning så är allting klart.

Kostar det något att komma igång?

Nej, det är helt gratis att komma igång och du betalar ingen förvaltningsavgift på insättningar upp till 9 999 SEK. Inga administrativa kostnader tillkommer heller vid insättningar och uttag.

Vad betyder de olika medlemskapen?

Vi erbjuder två medlemskapsnivåer för vår tjänst, Kom igång och Bas. Du blir automatiskt tilldelad ett medlemskap baserat på ditt insättningsbelopp.

Med Kom igång medlemskapet så får du tillgång till vår tjänst utan att vi själva tar betalt. Medlemskapet gäller för insättningar upp till 9 999 SEK.

Om du vill spara mer än 10 000 SEK så blir du tilldelad Bas medlemskapet och då betalar du 0,19 % i årlig förvaltningsavgift.

För båda medlemskapen tillkommer fondavgifter och potentiella transaktionskostnader utöver vår förvaltningsavgift. Du kan estimera kostnaderna för ditt sparande med hjälp av vår Sparsimulator.

Inga ytterligare avgifter eller kostnader tillkommer och det är gratis att göra både insättningar och uttag.

Du hittar de kompletta medlemskapsvillkoren här.

Hur gör jag min första insättning?

När du har öppnat ditt nya Nordnet ISK och det har blivit kopplat till ditt Waizer-konto kan du se bankkonto- och depånumret som är associerat med ISK:et. Du kan nu logga in på din nuvarande bank och välja ”Betalning/Överföring” till en ny mottagare. Den nya mottagarens konto ska vara ditt nya Nordnet ISK. Du anger därmed ditt eget namn som mottagare och skriver in clearing- och kontonumret associerat med ditt nya Nordnet ISK. Normalt tar en överföring 1-3 bankdagar.

Vi ser automatiskt när insättningen har kommit in till ditt Nordnet ISK, och investerar det insatta kapitalet baserat på den investeringsplan du har godkänt.

KAN JAG FLYTTA MINA BEFINTLIGA ISK-TILLGÅNGAR TILL WAIZER?

Ja det går utmärkt och att flytta tillgångar mellan ISK:n har inga skattekonsekvenser.

Det lättaste sättet att flytta befintliga tillgångar från ett existerande ISK till ditt nya Waizer-kopplade Nordnet-ISK är att be Nordnet om hjälp att flytta dina tillgångar. Du hittar beställningsblanketten som behöver fyllas i här.
Genom att fylla i blanketten ger du Nordnet i uppdrag att flytta innehav från ditt existerande ISK till ditt nya Nordnet ISK.

Notera att det normalt tar mellan 7-14 bankdagar att genomföra en flytt av tillgångar.

Spelar det någon roll hur mycket jag sätter in?

Till viss del. Vi har satt ett minimikrav på minst 500 SEK som första insättning för att komma igång. Det har vi gjort för att värdet av vår tjänst ökar med ett större sparande. Vi anser att vår tjänst inte kommer till nytta på sparbelopp lägre än 500 SEK.

Hos oss får du alltid en förvaltning i världsklass, men Waizeralgoritmens fulla potential kommer till sin rätt vid större sparbelopp, t.ex. över 10 000 SEK. Vill du få ut så mycket som möjligt av ditt Waizer-medlemskap och ditt sparande så tänk på att ett större sparbelopp gör din portfölj mer unik och sofistikerad, och du kommer att få ut ännu mer av den.

Hur löser jag in en kampanj?

Du kan lösa in din kampanjkod efter att du har svarat på våra frågor och genererat din personliga investeringsplan. Precis över knappen för att signera vårt Förvaltningsavtal hittar du en länk för att lösa in din kampanjkod.

Kontakta gärna vår kundtjänst om du får några problem med inlösningen av en kampanj.

Hur du använder tjänsten

Hur loggar jag in på mitt Waizer-konto?

Gå till vår login-sida som du hittar här.

Välj sedan om du vill använda BankID eller Mobilt BankID för att verifiera din identitet.

Vad kan jag göra när jag har loggat in?

Efter att du har loggat in ser du en översikt som visar utvecklingen på ditt sparande, dina innehav, din nuvarande prognos samt grundläggande kontoinställningar. Du har även tillgång till en meny av ytterligare information och funktionalitet så som:

  • Transaktionshistorik
  • Lägga till bankkonto
  • Aktivering av månadssparande via Autogiro
  • Kostnadsdetaljer
  • Detaljerad innehavslista
  • Konto-rapporter och dokument

Vi kommer kontinuerligt att utveckla ny funktionalitet som du automatiskt får tillgång till när du loggar in på ditt Waizer-konto.

Hur kopplar jag ett bankkonto till mitt Waizer-konto?

Efter att du har loggat in på ditt Waizer-konto, gå till menyn uppe i högra hörnet och välj ”Överföringar”. På sidan ”Överföringar” har du möjlighet att koppla ett externt bankkonto till ditt Waizer-konto.

Du behöver ange clearing- och kontonumret till det bankkonto du vill koppla till din Waizer-profil. Efter att du har lämnat in din begäran ber vi Bankgirocentralen om ett godkännande att koppla ihop dina konton via Autogirotjänsten. Detta godkännande tar normalt 1-4 bankdagar.

När du har ett godkänt bankkonto kopplat till din Waizer-profil kan du aktivera månadssparande via Autogiro och begära uttag.

Kan jag månadsspara via Autogiro?

Ja, och du har två alternativ för att göra det.

Alternativ ett är att du loggar in på ditt Waizer-konto och går till sidan ”Överföringar”. På den sidan finns ett fält för att aktivera ett månadssparande via Autogiro. Du kan välja belopp och datum för överföringen. Notera att du först måste ha ett godkänt bankkonto kopplat till din Waizer-profil då det är det bankkontot som överföringen dras från.

Alternativ två är att du lägger in Autogiroöverföringen från din nuvarande bank. Processen för hur du aktiverar en Autogiroöverföring skiljer sig lite mellan olika banker, men finns oftast under menyn ”Överföringar/Betalningar”. Notera att vissa kontotyper inte tillåter användandet av Autogirotjänsten. Du behöver kontrollera med din bank om just ditt konto har den funktionaliteten aktiverad. De flesta löne- och liknande konton har dock Autogirotjänsten tillgänglig.

Om du väljer att aktivera Autogiro från via din nuvarande bank kan du även välja att göra insättningar från olika konton till ditt Waizer-konto.

Hur gör jag ett uttag?

Logga in på ditt Waizer-konto och gå till sidan ”Överföringar”. Där hittar du ett fält där du kan begära ett uttag. Du kan välja att ta ut delar eller hela värdet på ditt Waizer-konto. Efter att du har begärt ditt uttag börjar vi automatiskt sälja av innehav från din portfölj för att täcka uttaget. När försäljningarna är klara och de likvida medlen finns tillgängliga på ditt konto så bokar vi in överföringen till ditt förregistrerade bankkonto. Detta innebär att måste ha ett godkänt bankkonto kopplat till ditt Waizer-konto innan du kan göra ett uttag.

Kan jag avsluta mitt konto?

Självklart går det bra. Du har två alternativ för att avsluta ditt Waizer-konto.

Alternativ ett är att du begär ett uttag så att kontovärdet efter uttaget understiger 100 SEK. Om kontovärdet ligger under 100 SEK så klassar vi ditt konto automatiskt som ”inaktivt”. Fördelen med detta alternativ är att du i framtiden kan aktivera ditt Waizer-konto igen genom att göra en insättning så att kontovärdet överstiger 100 SEK igen.

Alternativ två är att du kontaktar oss via support@waizer.se och begär att vi stänger ditt konto. Då säljer vi av innehaven i din portfölj och betalar ut de likvida medlen till bankkontot du har kopplat till din Waizer-profil. När utbetalningen är gjord så stänger vi även av din Waizer-profil. Detta innebär att du måste skapa en ny Waizer-profil om du vill börja använda tjänsten igen i framtiden.

Bra att veta

Vad innebär diskretionär förvaltning?

I praktiken innebär detta att du ger oss ansvaret att förvalta allt kapital som du sätter in på ditt Nordnet ISK som är kopplat till oss. Legalt sker detta genom att du ger oss en fullmakt att förvalta Nordnet-kontot å dina vägnar.

Hur vi förvaltar ditt kapital styrs av förvaltningsavtalet mellan dig och oss. Vi följer självklart den investeringsstrategi du har godkänt, och du har alltid möjligheten att säga upp vår tjänst närhelst du vill.

De två väsentliga skillnaderna mellan en diskretionär förvaltning och typisk investeringsrådgivning eller icke-diskretionär förvaltning är att vi inte behöver be dig om ett explicit godkännande för varje transaktion, samt att vi lägger köp/sälj-ordrar åt dig. Detta innebär i praktiken att vi kan erbjuda dig en bekväm tjänst där du inte behöver göra någonting förutom att skapa ditt Waizer-konto och sedan göra en första insättning. Vi tar hand om resten. Sedan kan du alltid logga in på ditt konto för att se vilka transaktioner som har utförts, vilka innehav som ingår i din portfölj för närvarande, osv.

VARFÖR BEHÖVER JAG ÖPPNA ETT ISK VIA NORDNET?

Vi har valt att utforma vår tjänst så att vi enbart fokuserar på att leverera bästa möjliga förvaltning och låter vår samarbetspartner, Nordnet Bank, förvara våra kunders klientmedel. Vi har valt att använda Investeringssparkonton som depå då ISK:n har den mest förmånliga beskattningen samt är den vanligaste typen av depå idag.

Nordnets roll i vår tjänst kallas Kontoförande Institut. I och med detta är det även Nordnet som sköter om rapporteringen till Skatteverket.

Du kan läsa mer om Nordnets ISK:n här.

Gäller investarskyddet och insättningsgarantin?

Ja, både investerarskyddet och insättningsgarantin gäller då du öppnar ett vanligt ISK hos Nordnet Bank. I praktiken innebär detta att du är skyddad om något skulle hända med Nordnet.

Värt att notera är att om vi skulle sluta att erbjuda vår tjänst så påverkas inte ditt Nordnet-konto alls. Du skulle då kunna välja att ha kvar dina innehav hos Nordnet eller att flytta dem till en annan bank.

Är min personliga information skyddad?

Ja, vi använder avancerad kryptering för att säkerställa att all din personliga data är skyddad, och endast behörig personal har tillgång till din information.

Vi tillåter också bara BankID som inloggningsmetod för att säkerställa att det är enbart du som har möjligheten att logga in på ditt Waizer-konto.

Generell information

Vilka fonder investeras mitt kapital i?

Vi har noga utvärderat fondutbudet hos Nordnet och valt att endast använda ca 30 olika finansiella instrument då de har bra balans mellan förväntad avkastning, risk och kostnad. Du hittar en lista över de fonder vi använder här.

Hur gör jag om jag har feedback till Waizer?

Vi tar gärna emot förslag och kommentarer om hur vi kan göra vår tjänst bättre för dig som Waizer-kund. Du kan antingen kontakta vår kundtjänst eller fylla i vår kundundersökning.

Finns det mer material om algoritmen och Waizers förvaltningsstrategi?

Självklart. Texterna kan vara ganska omfattande och tunga, men om vill du läsa dem hittar du vår referenslista här.

Vår ordlista

ISK/INVESTERINGSSPARKONTO

Ett investeringssparkonto (ISK) är en schablonbeskattad sparform där du slipper deklarera dina aktie- och fond-affärer individuellt. Du slipper även betala skatt på din faktiska avkastning. Istället betalar du en schablonskatt som baseras på investeringssparkontots värde vid ingången av varje kvartal, med tillägg för insättningar av kontanta medel och värdepapper under året. All administration och rapportering till skatteverket för deklarationen rörande ett ISK sker automatiskt och kontoinnehavaren behöver inte göra någonting själv.

Du kan läsa mer om Nordnets ISK här.

Portfölj

Är ett samlingsnamn för en individs totala innehav av finansiella instrument. I vårt fall använder vi uttrycket för alla tillgångar som finns på en kunds Waizer-konto.

FINANSIELLA INSTRUMENT

Finansiella instrument är ett samlingsnamn för alla de typer av finansiella produkter som finns. Aktier, fonder, derivat, m.fl. är alla olika typer av finansiella instrument.

Fond

En fond investerar andelsägarnas inbetalade kapital i olika typer av finansiella instrument. Det finns tre olika fondtyper: aktiefonder, räntefonder, och blandfonder. Namnet på varje typ beskriver vad för slags finansiella instrument fonden investerar i.

ETF

Börshandlade fonder, eller ETF:er (från engelskans Exchange Traded Fund), är fonder som handlas över börsen som vanliga aktier. Precis som vanliga fonder erbjuder de en möjlighet att investera i underliggande tillgångar som kan bestå av exempelvis råvaror, räntor, valutor, aktier, eller dylikt. ETF:er finns både med och utan hävstång. Den stora skillnaden mot vanliga fonder är att de prissätts och handlas i realtid snarare än på dagsbasis.